‘Ik zou gelukkig moeten zijn, maar ik voel er zo weinig van.’

Ik zou gelukkig moeten zijn

Gek is dat he, hoe je kunt denken: ik heb alles wat me gelukkig zou moeten maken en nou voel ik me toch mat, verdrietig, gefrustreerd of kriegel. Je bent bijvoorbeeld op vakantie. Je gezin is bij je, je bent op een mooie plek, maakt leuke dingen mee, hebt vrije tijd, en toch voel je niet wat je vind dat je zou moeten voelen: geluk. Wat is er dan aan de hand? En wat moet je doen om geluk te voelen?

Om daar achter te komen is één ding belangrijk: neem even de tijd om aandachtig te scannen wat je geluksgevoel bedrukt. Voor mij werkt het om te schrijven in een schriftje, even ongecensureerd uit mijn pen laten vloeien wat ik voel en vind. Het liefst op een leuk terrasje in m’n eentje. Beetje kijken naar de mensen ondertussen, zo kom ik bij de kern van wat er met me is. 

 

Zet het ‘ik zou gelukkig moeten zijn’ op uit

Lekker gaan wandelen of op een rots over de zee heen staren zijn ook goede manieren. Waar het om gaat is het zinnetje ‘ik zou gelukkig moeten zijn’ uit te zetten. Dat voelt namelijk als een oordeel en als iets moet terwijl je het niet kunt, dan zet dat je doorgaans vast. Het frustreert alleen maar.
Geef jezelf eens zonder die druk de gelegenheid om dieper te kijken. Wees nieuwsgierig. Vraag jezelf ‘wat is er eigenlijk met mij?’ Dat brengt twee dingen:

Eén: ruimte om te ervaren hoe het echt met je is. Dat doet goed, wat je ook tegenkomt. Het geeft je erkenning voor wat er in je leeft. Dat is prettig en voedend.
En twee, het geeft je informatie. Want wat is het waar je je niet gelukkig door voelt? Als je daar mee in contact komt en het wordt wat duidelijker, dan kun je er ook beter naar handelen.


Wat heb ik nodig na de vakantie?

Door de afstand die je hebt in de vakantie kun je er juist dan gemakkelijker achter komen wat er beter kan. Als je voelt dat het meer aandacht nodig heeft dan een paar kleine aanpassingen, neem dat dan serieus. Onderzoek of je het na de vakantie zelf wilt en kunt aanpakken. Zo niet, schroom niet om tijdelijk wat hulp te zoeken. Het is werken aan de kwaliteit van je leven. Tijdelijk iemand naast je die de juiste vragen blijft stellen heeft veel effect. 


Aandacht geven aan je issues brengt heling op een diep, duurzaam niveau. Daar heb je lang plezier van. In de volgende zomervakantie kun je dan al heel wat stappen verder zijn. En geloof me, dan zit je anders op die rots dan het jaar ervoor, je voelt namelijk meer. Wat een geluk is dat!

—————————————————————————————–

Vaker mijn blogs lezen?

Wil je meer lezen over therapie, psychologie en gelukkiger leven? Ik schrijf er regelmatig over. Je kunt de blogs en tips rechtstreeks in je mailbox krijgen. Geef je daarvoor hier op.

Volgen op social media kan via: FacebookLinkedInInstagram

Geen advies. Wel een veilige setting.

Door Nelleke | 17 april 2020

‘Vertel me wat ik moet doen!’ Dat riep ik veelvuldig tijdens mijn therapiesessies, vijventwintig jaar geleden. Maar mijn therapeut gaf geen krimp. Dat hielp, gek genoeg.

Waarom gebeurt er zo weinig?

Door Nelleke | 13 september 2019

Als je bezig bent met innerlijk groeiwerk, zoals bv in therapie heb je soms het gevoel dat t allemaal niet opschiet. De eerste stappen brengen vaak snel verschil maar op een bepaald moment lijkt de voortgang te stagneren. Toch gebeurt er juist dan eigenlijk heel veel, alleen de resultaten zijn nog niet zichtbaar. De vioolplant…

Grenzen maken gelukkig: 3 tips om je grenzen in beeld te krijgen

Door Nelleke | 25 september 2023

Ik heb er zelf jarenlang mee geworsteld en ook mijn cliënten stoeien ermee: grenzen aangeven. Innerlijke grenzen gaan simpelweg over voelen wat je wel of niet wilt (of kunt) en daar trouw naar opleven. Het andere aspect ervan is: ze communiceren wanneer anderen iets van je vragen. Negeer je deze persoonlijke richtlijnen van jezelf steeds…